“שינוי לא יבוא אם נחכה לאדם אחר או זמן אחר. אנחנו האדם שחיכינו לו. אנחנו השינוי שאנו מחפשים.” (ברק אובאמה)
המושג "נחלת הכלל" הינו מושג בסיסי בכל דיון סביבתי, הבסיס לכל שינוי משמעותי וללקיחת אחריות- כאזרח בעיר. "נחלת הכלל" מכונה גם רשות הרבים/רכוש ציבורי ומתייחסת למשאב שנגיש לכלל האוכלוסייה.
בתוכנית התלמידים נחשפים למושג "נחל הכלל" ולומדים על "הטרגדיה של נחלת הכלל". התוכנית משלבת מפגשים בכיתה לסקירת המבואות והבניית תשתית מושגים רחבה, וכן סיורים לימודיים למרחבים הקרובים לבית הספר, במטרה לחקור ולאפיין את מצבם. ההתעמקות בנושא מפתחת אצל התלמידים ראיה סביבתית רחבה ועמוקה יותר וכן מוטיבציה לפעול למען הסביבה הקרובה אליהם- סביבת בית הספר, השכונה, ובהמשך במעגלים רחבים יותר- העיר/ היישוב ואתרי טבע מחוץ ליישוב. התוכנית מושתתת על למידה מבוססת פרויקט (PBL) ומובילה את התלמידים לתוצר שכל מהותו תרומה לנחלת הכלל. בנוסף, התוכנית מייצרת תשתית לרשת שיתופי פעולה של בית הספר עם הרשות המקומית והקהילה, לבניית מעגל שותפים ובעלי עניין אודות סוגיית "נחלת הכלל" ביישוב.
"הישאר ריאלי, אבל שאף לבלתי אפשרי" (ארנסטו צ'ה גווארה)
בשנת 2015 נקבעו 17 יעדים כחלק מאג'נדה עולמית לפיתוח בר קיימא עד שנת 2030. היעדים אומצו על ידי כל 193 המדינות החברות באו"ם ועוצבו בשיתוף הסקטור הפרטי והחברה האזרחית. היעדים הגלובליים הנקראים בקיצור ה-SDGs, מהווים גישה הוליסטית לאתגרים המרכזיים של האנושות וכוללים מנעד רחב של נושאים חברתיים, כלכליים וסביבתיים. יעדי האו"ם מתייחסים רבות לנושא המים וכוללים יעדים כגון: מים ראויים לשתייה במחיר סביר, גישה לתברואה והיגיינה, שיפור איכות המים, טיפול בשפכים ושימוש חוזר בטוח, הגברת יעילות השימוש במים והבטחת אספקת מים מתוקים, יישום משולב של משאבי מים, הגנה ושחזור מערכות אקולוגיות הקשורות למים ותמיכה וחיזוק ההשתתפות של קהילות מקומיות בשיפור ניהול המים והתברואה. בנוסף, יעדי האו"ם עוסקים לא מעט ביעדים בתחום החדשנות בתעשייה ובתשתיות.
התוכנית חושפת את המשתתפים למשבר הסביבתי, ליעדים לפיתוח בר קיימא של האו"ם ולחדשנות בתחום המים לצורך מציאת פתרונות טכנולוגיים ישימים בתקופה של התחממות גלובלית.
התלמידים יחקרו את מגוון רחב של חידושים טכנולוגים בארץ ובעולם ויקבלו כלים מעשיים לעיצוב מוצר עבור תכנון פרויקט אותו יציגו באירוע המסכם בפני משקיעים פוטנציאלים/ מומחים/ בעלי עניין/ מקבלי החלטות.
"אדם אחד לא יכול לעשות את ההבדל לבדו. המאמצים האישיים, ביחד, הם שעושים הבדל ניכר – כל ההבדל בעולם! (ג'יין גודול)
פסולת אלקטרונית הינה ציוד או אמצעים אשר אינם יכולים עוד לשרת את המטרה שלשמה יוצרו. פסולת אלקטרונית מכילה חומרים רעילים רבים (רעילות הגבוהה מבין כל סוגי הפסולת) ומסוכנת ביותר. הגעתם למשרפות ולמזבלות ציבוריות בהן לא נעשה טיפול ראוי מהווה סיכון אקולוגי משמעותי. בנוסף לכך, פסולת אלקטרונית מכילה יסודות נדירים רבים אשר נדרשים לתעשיות הטכנולוגיה השונות, ואשר מחזורם יכול להביא לחיסכון כספי ניכר.
מחזור פסולת אלקטרונית מונע זיהום (קרקע, אוויר ומי תהום), מסייע לשמור על בריאות האדם ובריאות הסביבה ותורם לאיכות חיים בעולם ירוק יותר.
בימים אלו, בהם העולם כולו מטלטל וגועש מדאגה בריאותית, חברתית וסביבתית, יש חשיבות יתרה ללקיחת אחריות והנעה לפעולה קהילתית וסביבתית.
התוכנית מציעה פעילות חינוכית המבקשת לייצר בקרב התלמידים תפיסות עולם של קיימות, תיקון עולם ואחריות חברתית. התוכנית מעודדת את התלמידים לפעול למען הסביבה הפיסית והחברתית כיחידים וכחברה. הקפדה על המסר החינוכי והתובנות הערכיות שהתוכנית מציעה לתלמידים, יהפכו את התהליך למשמעותי וגם לאטרקטיבי לסגלים חינוכיים ברשויות השונות.
התהליך החינוכי המוצע, יכלול שלוש יחידות תוכן, הכורכות יחד תפיסת עולם של קיימות, תיקון עולם ואחריות חברתית. הפעילות מאפשרת לתלמידים התבוננות מזוית אחרת על הסביבה, תרבות הצריכה, קהילה וכלכלה.